Czołg średni

T-55 AD1 Drozd-1

Skif/UniModel 1/35


     Kiedy św.Mikołaj z Gwiazdką do spółki sprezentowali mi model czołgu T-55AD1 firmy SKIF, to pomyślałem sobie - o! kolejny teciak! Może przerobię go na jakąś polską wersję. Ta z rakietami po bokach i wielką skrzynią z tyłu wieży kojarzyła się mi z jakimś niedopracowanym prototypem. I było blisko... Tyle, że okazało się, że dopracowany, że nie prototyp, ale w pełni działający, pierwszy na świecie system aktywnej ochrony czołgu przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi.
     Kompleks "Drozd" wykorzystuje niewielki radar do wykrywania i śledzenia nadlatujących przeciwpancernych pocisków kierowanych odpalonych w kierunku czołgu. Wykrywane są wyłącznie obiekty poruszające się w przedziale prędkości 70m/s - 700m/s., ponieważ w tym zakresie prędkości mieści się większość typów ppk.
Radar wykrywa i śledzi nadlatujący pocisk przeciwpancerny już z odległości 330 metrów, a w momencie kiedy zmniejszy zmniejszy on dystans poniżej 130 metrów to jednostka wyliczająca (właśnie ta wielka skrzynia z tyłu wieży) dokonuje pomiaru szybkości i w odpowiednim momencie odpala rakietę-przeciwpocisk w kierunku lecącego ppk. W odległości 6-7 metrów od czołgu rakieta eksploduje, niszcząc strumieniem wybuchu i odłamkami nadlatujący pocisk.
     W latach 1982-1983 system KAZ "Drozd" przeszedł wymagane próby państwowe i od 1983 roku system zaczął być montowany na czołgach T-55A, które po modernizacji otrzymywały oznaczenie T-55AD. Czołgi z silnikiem W-46 oznaczano T-55AD1. W ten sposób zmodernizowano około 250 wozów.
     System ten przetestowano w warunkach bojowych w Afganistanie i jego skuteczność oceniono na ponad 80%. Jednak wybuchające w bliskiej odległości od czołgu rakiety raziły swoimi odłamkami znajdujących się w pobliżu radzieckich żołnierzy. Sytstem Drozd-1 nie został wówczas przyjęty w wojskach pancernych ZSRR, ale czołgi z tym systemem obrony aktywnej przejęła radziecka piechota morska.
Model.
     Typowy, rasowy SKIF to konglomerat uproszczeń, udziwnień, ale w pełni sklejalny i doskonale spasowany. Elementy wnętrza i jego wyposażenia będą całkowicie niewidoczne po sklejeniu modelu. To samo dotyczy silnika i sprzęgła. Dołączone blaszki fototrawione są mocno pancerne i dopiero ich wypalenie choćby w płomieniu zapalniczki powoduje, że dają się formować. Uproszczenia dotyczą również linii podziałowych, lub przetłoczeń - większość to linie wypukłe, które należy przeryć, a szczególnie dotyczy to zbiorników paliwa.
     Gumowe gąsienice nie sprawiają problemów ze spasowaniem, połączeniem i nałożeniem.
System Drozd-1 to skrzynia plus kontenery z rakietami i radarami na mieszczącymi się na jednej małej wyprasce. W instrukcji brak jakiegokolwiek schematu połączeń między tymi elementami, okablowania, systemu mocowania itp. Trzeba sporo poszukać w necie, żeby znaleźć zdjęcia, które pozwolą na w miarę poprawne wykonanie tych elementów, a dopiero wtedy model zaczyna nabierać "poważnego" wyglądu. Ich wielkość (za małe) i proporcje też budzą zastrzeżenia. Tak samo wygląd. Ten element jest maksymalnie uproszczony.
     Kolejnymi częściami modelu wykonanymi przez SKIFa nadającymi się do wymiany są koła. Przypominające oryginał może z daleka tylko. Założyłem jednak, że model będzie prosto z pudła i tak go wykonałem. Do modelu dołożyłem boczne fartuchy z innego modelu T-55 (też Skif'a) i... szukając wciąż dokumentacji dotarły do mnie informacje, że T-55 w Afganistanie tych bocznych osłon nie miały. Po czym... znalazłem zdjęcia, na których owe T-55 boczne, gumowe fartuchy mają. Kolejne dyskusje z samymi użytkownikami tego czołgu w Afganistanie potwierdziły, że mogły to być samoróbki, osłony zdjęte ze zniszczonych lub uszkodzonych T-62 i zakładane w warunkach polowych.
     Malowanie oczywiście Pactrami :) Potem "brudzenie" olejami i pigmentami otrzymanymi od Olega z rosyjskiej firmy "PlastMaster". Pigmentów, kamyków i błota z tej firmy użyłem również do wykonania podstawki.
Victoriusie! Dzięki za podanie mojego adresu św.Mikołajowi :)
Efekty mojej pracy można zobaczyć na poniższych zdjęciach.



Bibliografia:
www.btvt.narod.ru/3/kaz_drozd.htm
http://modelistbarnaul.ru